مجموعه کیمیا شیمی پارس شما را به خرید بهترین محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

خواص الکل متانول و کاربرد های آن

آنچه در این مقاله میخوانید.....

الکل متانول:خواص الکل متانول:تاریخچه متانول:تولید متانول:کاربرد متانول:
قیمت فروش متانول

خواص الکل متانول و کاربرد های آن در این مقاله به تفصیل شرح داده می شود که می تواند در این شرایطی که به وجود آمده بسیار کمک کننده باشد.

الکل متانول:

متانول ماده ای سبک، بی رنگ و قابل اشتعال است که شعله سوختن آن قرمز نارنجی است. الکل متانول با نام های متیل الکل، متیلیک الکل، کاربینول و الکل پوب نیز شناخته می شود که ساده ترین الکل در این خانواده است.

خواص الکل متانول:

این الکل از طریق فعالیت بی هوازی گونه های خاصی از باکتری ها نیز تولید می شود و در نهایت مقداری از بخار آن وارد جو می شود و با نور خورشید به آب و دی اکسید کربن اکسیده می شود. سوختن متانول هم این مواد را تولید می کند ولی واکنش بسیار سریع تر است.

                                    2CH3OH + 3O2 —->2 CO2 + 4 H2O 

از خواص الکل متانول می توان به شعله آبی رنگ سوختن متانول اشاره کرد که می توان از این طریق آن را از اتانول تمیز داد. متانول سومین ماده استراتژیک در دنیاست که ماده اولیه برای تولید فرمالدهید، اسید استیک، متیل ترت بوتیل اتر و … است. متانول ماده ای بسیار سمی و خطرناک است که در صورتی که حین کار با آن موارد ایمنی را نادیده بگیرید، به شدت آسیب می بینید و حتی ممکن است ممکن است منجر به مرگ شود. در زیر بخشی از خواص الکل متانول آمده است که مهم هستند:

  • فرمول ملکولی                         CH4O
  • جرم مولی                    32.04 g/mol
  • شکل ظاهری                     مایع بی رنگ
  • چگالی                          0.7918 g/cc
  • دمای ذوب     -98 تا -97 درجه سانتی گراد
  • دمای جوش               65 درجه سانتی گراد
  • log   -0.69                                     logp
  • فشار بخار                       13.02 Kpa
  • اسیدی (pKa                           (15.5
  • گرانروی                         5.9*10^-4
  • گشتاور دوقطبی                          1.69

تاریخچه متانول:

در فرآیند مومیایی کردن در مصر باستان از ماده ای استفاده می کردند که حاوی متانول بود و از تجزیه حرارتی چوب به دست می آمد. متانول خالص برای نخستین مرتبه توسط رابرت بویل از چوب استخراج شد. در سال 1834 شیمیدان فرانسوی ترکیب عناصر متانول را به دست آورد و همچنین عنوان متانول را به شیمی آلی معرفی کرد. در سال 1923 شیمیدان آلمانی به نام ماتیاس پیر متانول را مخلوطی از CO و H2 تولید کرد. در این واکنش از کرومات روی به عنوان کاتالیزگر استفاده کرد و شرایط انجام واکنش دمای 400 درجه سانتی گراد و فشار 300 تا 1000 بار انجام گرفت. تولید متانول به صورت مدرن در فشار های پایین تری عمل می کند و به صورت کاراتری عمل می کند.

تولید متانول:

در حال حاضر گاز مورد نیاز برای تولید متانول از زغال به دست نمی آید بلکه از واکنش متان با بخار آب در دما و فشار 850 و 10 تا 20 بار و در حضور کاتالیزگر نیکل انجام می شود.

CO و H2 تولیدی تحت تاثیر کاتالیزوری که مخلوطی از مس و اکسید روی و آلومینیوم است، واکنش داده و متانول تولید می کند که در فشار 50 تا 100 بار و دمای 250 درجه سانتی گراد صورت می گیرد. و در نهایت روش آخر برای تولید متانول، واکنش دی اکسید کربن با هیدروژن اضافی است که تولید متانول و آب می کند.

کاربرد متانول:

متانول کاربرد های زیادی در صنایع مختلف دارد که می توان از آن برای موارد زیادی استفاده کرد. از متانول می توان به عنوان ضدیخ، حلال، و سوخت استفاده کرد. از متانول می توان به عنوان تقلیب اتانول برای غیر قابل شرب ساختن آن نیز استفاده می شود. البته در کشور های اسلامی به دلیل حرام بودن شرب الکل، پریدین و تربانتین نیز به اتانول می افزایند. از متانول به مقدار محدود به عنوان سوخت در موتور های احتراق داخلی استفاده می شود. متانول تولیدی از چوب را متانول آلی و یا بیو الکل می نامند که منبعی تجدید پذیر است و می توان د به عنوان جایگزینی برای سوخت های نفتی استفاده شود. البته برای استفاده از این بیو الکل باید تغییراتی در موتور ماشین ایجاد کرد. تقریبا حدود 40 درصد از متانول تولیدی برای تولید فرمالدهید استفاده می شود که در تهیه پلاستیک، تخته سه لایه، رنگ و مواد منفجره استفاده می شود.

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟
سامان بیگدلی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش: سامان بیگدلی

راه های ارتباطی:

phone icon شماره تماس: 09120699317

whatsApp icon پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

telegram icon تلگرام: KCHRP@

email icon ایمیل: info@kimiashimirazi.com

مجموعه کیمیا شیمی پارس شما را به خرید بهترین محصولات محصولات پتروشیمی و پالایشی دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
0

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.