تشخیص الکل صنعتی و طبی

تشخیص الکل صنعتی و طبی در این مقاله به صورت مفصل بررسی می شود و به صورت مفصل برای شما عزیزان تشریح می گردد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

الکل نوعی حلال مقبول در صنایع مختلف است که در دو نوع و به صورت گسترده در بازار وجود دارد. نوع اول آن الکل متانول است که سبک ترین الکل در این خانواده و با فرمول شیمیایی CH3OH است. این ماده با نام الکل صنعتی نیز شناخته می شود.

الکل متانول:

الکل متانول به عنوان حلالی در صنعت چاپ و تکثیر، چسب ها، رنگ ها و جلا دهنده ها استفاده می شود. این ماده  با نام های الکل چوب، نفتای چوب، کاربینول یا متیل هیدرات نیز شناخته می شود. الکلی که در نوشیدنی های الکلی وجود دارد الکل اتانول است در صورتی که الکل متانول بسیار سمی است و به هیچ وجه استفاده نمی شود. متانول حین فرآیند تخمیر به میزان کم در کنار اتانول تولید می شود ولی اگر مثلا چوب میوه حین فرآیند تخمیر وجود داشته باشد درصد تولید متانول بالاتر و در نتیجه الکل خطرناک تری خواهیم داشت. نشانه های مسمومیت با الکل می تواند شامل مواردی چون سردرد، سرگیجه، ضعف عمومی، تاری دید، افت عملکرد دستگاه عصبی مرکزی، اسیدوز، تشنج و خونریزی مغزی و کما می شود. متانول به شدت سمی است و پس از نیم ساعت الی یک ساعت به صورت کامل جذب و در تمام آب بدن توزیع می شود. مصرف 10 میلی لیتر متانول می تواند منجر به کوری شود. 30 میلی لیتر متانول کافیست تا شخص را از پا در بیاورد. ولی دوز کشنده متانول 100 میلی لیتر است حال آنکه موارد فوتی بین 6 تا 500 میلی لیتر نیز مشاهده شده است که نشان دهنده دوز کشنده بسیار متغیر آن است. 20 درصد متانول ورودی به بدن توسط ریه ها و کلیه دفع می شود و مابقی به فرمالدهید و در نهایت به اسید فورمیک (زهر مورچه) تبدیل می شود که به شدت سمی است و در خون انباشت می شود. نارسایی کلیه، مشکلات قلبی تنفسی، آسیب کبدی، اختلالات بینایی و آسیب عصب مرکزی از عوارض استعمال متانول است. برای درمان مسمومیت با متانول 2 راه وجود دارد که با مراجعه به پزشک و تجویز دارو انجام می شود. مساله مهم آن است که بایستی اقدامات اولیه به سرعت انجام شود. اتانول اولین موردی است که توسط پزشک تجویز می شود که مانع از تولید اسید فرمیک می شود و تجویز دوم دارویی به نام فومپیزول است.

تشخیص الکل صنعتی و طبی:

الکل متانول یا الکل صنعتی  سمی است که به آن مواد رنگی و پیریدین می افزایند. علت آن است که این الکل بد بو شود تا برای مردم قابل تشخیص باشد و بتوانند آن را از الکل طبی تشخیص دهند. همان طور که مستحضرید الکل صنعتی به دلیل مواد افزوده شده به آن مسموم کننده است و مصرف خوراکی آن حتی به میزان محدود منجر به کوری چشم و حتی مرگ می شود. در چند هفته اخیر و با شیوع بیماری خطرناک کرونا برخی سودجویان سعی در تغییر رنگ دادن الکل صنعتی و فروش آن به عنوان الکل طبی کرده اند که کاری بسیار خطرناک است و منجر به مسموم و کشته شدن عده ای از هموطنان عزیزمان شده است. البته نحوه تشخیص الکل صنعتی و طبی ساده است و حتی با وجود تغییراتی که در رنگ الکل صنعتی می دهند همچنان بوی آن بسیار زننده است. همراهان عزیز دقت داشته باشند که الکل صنعتی به هیچ وجه خاصیت ضد عفونی کنندگی ندارد و اگر الکل طبی برای این کار در دسترس ندارد می تواند از محلول 1 درصد وایتکس استفاده کرد که به این معناست که یک سی سی وایتکس را در 100 سی سی آب حل کنید. این محلول به نسبت وایتکس ضرر کمتری دارد و هم چنان خاصیت ضد عفونی خودش را دارد. راه دیگر برای تشخیص الکل صنعتی و طبی آزمون شعله است. باید بدانید که هر دو نوع الکل اشتعال پذیر هستند ولی الکل صنعتی هنگام سوختن شعله قرمز نارنجی تولید می کند در صورتی که الکل طبی شعله آبی ایجاد می کند. شما با این راه در کنار تست اول می توانید با اطمینان بالا نوع الکل را تشخیص دهید. این تشخیص بسیار حایز اهمیت است چرا که اطلاع رسانی در جامعه مانع از بروز حوادثی از این دست خواهد شد. 

تماس با ما