علائم مسمومیت با متانول چه مواردی است؟

علائم مسمومیت با متانول و خطرات پیش رو که فرد را تهدید می کند، در این مقاله به صورت مفصل توضیح داده می شود که باید به تک تک آن ها توجه کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

متانول چیست؟

متانول نوعی الکل بی رنگ با بوی بسیار تند و زننده است که به شدت فرار است و در دمای محیط به سرعت بخار می شود. این ماده نقطه جوش 65 درجه سانتی گراد دارد و به شدت اشتعال پذیر است و رنگ شعله آن نارنجی قرمز است. متانول با نام های الکل چوب، متیل الکل و با فرمول شیمیایی CH3OH نیز شناخته می شود. این ماده برعکس اتانول به شدت سمی بوده و حین کار با آن باید دقت فراوانی به خرج بدهید تا دچار آسیب جدی نشوید. با شیوع بیماری مرگبار کرونا و کمبود ماده ضد عفونی کننده الکل اتانول، بعضی از سودجویان متانول را در بسته بندی های 1 لیتری به بازار مصرف عرضه کردند و عنوان کردند که این ماده همانند اتانول خاصیت ضدعفونی دارد و با بالا گرفتن مصرف این ماده در جامعه عده زیادی از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند. به این نکته توجه کنید که اصولا الکل متانول به هیچ وجه خصوصیت ضدعفونی کننده حتی سطوح را ندارد و اگر الکل اتانول در دسترس ندارید، بهتر است از وایتکس رقیق شده برای ضدعفونی سطوح استفاده کنید. کیمیا شیمی رازی در مقاله ای جداگانه با عنوان تشخیص الکل طبی و صنعتی نحوه تمیز دادن متانول را از اتانول شرح داده است در صورت نیاز می توانید آن مطلب را مطالعه کنید.

علائم مسمومیت با متانول:

همانطور که پیشتر عنوان شد، متانول عکس اتانول ماده ای سمی و به شدت خطرناک است که در صورتی که فرد آسیب دیده آن را برای مدت زیاد استشمام کند و یا آن را ببلعد و یا غرغره کند علائمی در وی هویدا می شود که فرد باید از این علائم آگاه باشد.

علائم مسمومیت با متانول
علائم مسمومیت با متانول

این ماده می تواند اثرات مخربی روی بینایی داشته باشد و از راه پوست جذب می شود و تشکیل اسید فرمیک و فرمالدهید می دهد. البته اثرات سمی متانول چند ساعت پس از مصرف شروع می شود. این علائم از موارد ساده مثل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، عدم تعادل، پریشانی، خواب آلودگی شروع می شود و در نهایت می تواند منجر به بیهوشی و اغما و مرگ شود. البته در صورتی که سریعا اقدامی مناسب برای آسیب دیده انجام شود، می توان از آسیب های دائمی آن جلوگیری به عمل آورد. یکی از اقداماتی که باید به سرعت انجام شود استفاده از تزریق اتانول به عنوان پادزهر است که متانول را در کبد تجزیه می کند.

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟
تماس با ما