الکل صنعتی برای ضدعفونی وسایل مناسب است؟

آنچه در این مقاله میخوانید.....

معرفی الکل صنعتی یا متانول:نقش متانول در کروناالکل صنعتی برای ضدعفونی وسایل مناسب است؟در این رابطه توجه به نکات زیر دارای اهمیت است:در صورتی که اتانول نباشد، چکار کنیم؟
قیمت متانول الکل چوب

الکل صنعتی برای ضدعفونی وسایل مناسب است؟ این عبارت سوالی است که در تماس هایی که مردم می گیرند وجود دارد و با نگرانی این سوال را مطرح می کنند.

معرفی الکل صنعتی یا متانول:

الکل صنعتی یا متانول سبک ترین الکل در خانواده الکل ها با فرمول شیمیایی CH3OH است که تشکیل می شود از یک گروه متیل و یک گروه هیدروکسید است.

این ماده جز مواد استراتژیک در صنعت است که پس از نفت و بنزین در جایگاه سوم قرار دارد با این تفاوت که متانول یک ماده تجدید ناپذیر نیست.

همین عامل سبب شد تا بعضی کشور ها به فکر این بیفتند که از این ماده به عنوان نوعی سوخت استفاده کنند.

الکل صنعتی برعکس الکل طبی برای موارد دارویی و پزشکی استفاده نمی شود و برای ساخت مشروبات الکلی نیز نمی توان از این ماده استفاده کرد.

در صورتی که در مشروبات الکلی حتی مقادیر کمی متانول وجود داشته باشد، ممکن است منجر به کوری و یا حتی مرگ مصرف کننده شود.

الکل صنعتی

نقش متانول در کرونا

با شیوع بیماری کرونا بعضی مردم با تصور اینکه می توان با متانول ضدعفونی انجام داد و یا الکل متانول باعث ضدعفونی دهان می شود این ماده را غرغره می کردند و گاها می خوردند که منجر به مرگشان شد.

از این جهت باید بیشتر دقت کرد تا اشتباها به جای الکل طبی از الکل صنعتی استفاده نکنید.

پس از این اتفاق سازمان غذا و دارو نسبت به استفاده از متانول یا الکل صنعتی برای ضدعفونی کردن سطوح و دست هشدار داد.

البته بعضی سودجویان با بروز بیماری کرونا الکل متانول را به صورت ظروف با حجم کم و شکیل در آوردند و با نام الکل اتانول به فروش رساندند.

این موضوع خود باعث مرگ عده ای دیگر از هموطنان عزیزمان شد. برای تشخیص الکل صنعتی از الکل طبی سه راه وجود دارد:

  1. راه اول آن است که باید بدانید که الکل طبی رنگ شفاف دارد در حالی که الکل صنعتی رنگی نارنجی و یا زرد دارد. البته سودجویان با افزودن وایتکس به الکل صنعتی رنگ آن را شفاف می کنند.
  2. راه دوم این است که الکل طبی بویی کم دارد در حالی که الکل صنعتی بویی بسیار تند و زننده و بد دارد.
  3. و در نهایت راه سوم استفاده از آزمون شعله است به این صورت که الکل طبی رنگ شعله آبی رنگ دارد حال آنکه الکل صنعتی رنگ شعله قرمز نارنجی دارد.

الکل صنعتی

الکل صنعتی برای ضدعفونی وسایل مناسب است؟

متانول یا همان الکل صنعتی برای ضدعفونی وسایل به هیچ وجه مناسب نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت  سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید یا کووید-۱۹ در کشور و تاکید بر بهداشت دست ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفونی کننده از جمله  فرآورده‌های بر پایه اتیل الکل (اتانول) به منظور پیشگیری از این عفونت.

متاسفانه بر اساس مشاهدات و اطلاعات موجود از برخی بیمارستان های کشور، مواردی از مسمومیت در اثر مصرف خوراکی محلول های حاوی اتیل الکل (اتانول) و حتی مرگ اثر مصرف خوراکی متیل الکل (متانول) به اشتباه و با هدف پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید و کووید -۱۹ در برخی از بیماران گزارش شد.

الکل صنعتی

در این رابطه توجه به نکات زیر دارای اهمیت است:

۱-  بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل اتانول و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.

۲- متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با اتانول است، به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت‌های شدید، کوری و مرگ همراه است.

۳- بر خلاف اتانول که جذب پوستی از پوست سالم ندارد، میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست های زخمی بالا می باشد و می تواند سبب بروز مسمومیت شود.

۴- با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنماهای  معتبر بین‌المللی، هیچگونه توصیه‌ای مبنی بر استفاده از الکل صنعتی برای ضدعفونی وسایل ، دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح (مانند: دستگیره در، میز کار، کف و…) وجود ندارد.

با توجه به موارد ذکر شده، به هموطنان عزیز توصیه می‌شود به هیچ وجه از متانول و یا الکل صنعتی (که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول به همراه متانول است)، برای ضد عفونی دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد دارند از فرآورده‌های ضدعفونی بر پایه الکل استفاده کنند، تنها از محلول‌های آبی اتانول و یا فرآورده‌های استاندارد حاوی اتانول با غلظت مناسب (۶۲ تا ۷۰ درصد) و با رعایت اصول توصیه شده، استفاده کنند.

الکل صنعتی

در صورتی که اتانول نباشد، چکار کنیم؟

اگر الکل طبی یا اتانول برای این کار در دسترس ندارید می توانید از محلول 1 درصد وایتکس استفاده کنید که به این معناست که یک سی سی وایتکس را در 100 سی سی آب حل کنید.

این محلول به نسبت وایتکس ضرر کمتری دارد و هم چنان خاصیت ضد عفونی خودش را دارد.

سامان بیگدلی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش: سامان بیگدلی

راه های ارتباطی:

phone icon شماره تماس: 09120699317

whatsApp icon پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

telegram icon تلگرام: KCHRP@

email icon ایمیل: info@kimiashimirazi.com

مجموعه کیمیا شیمی پارس شما را به خرید بهترین محصولات محصولات پتروشیمی و پالایشی دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *